Marknadsplan

Vad vi gjort och vad som återstår att göra under 2018

Övergripande

Gruppen består idag av Kenneth Berntsson, Ulf Palmnäs, Camilla Sandin, Elke Jung, Åsa Fagerqvist och Angélique Pehrson samt Bosse Gustafsson som leder Vinkrogsgruppen.
Gruppen devis är ”Medlemsnytta för alla”.

Fokusområden

• Att sprida centralt genomförda aktiviteter bättre över landet
• Att locka yngre att bli medlemmar

Medlemsaktiviteter

Vinortskryssning
• Jubileumskryssning kommer att företas med Viking Line i 22-23 september.
• Tyvärr saknas förutsättningar på rederierna längs syd- och västkusten att genomföra en Vinortskryssning. Lokaliteterna är helt enkelt för små.

Food & Wine 9-11 november
• Ambitionen för 2018 är att ha en egen Champagnebar. Vi kommer också att ha en Masterclass med Carl Edmund Sherman från Reims på lördagen.

Övriga mässor
• Deltagande i Höga kustens smakmässa i Örnsköldsvik med Champagnebar.
• Stöd till mässor ute i landet. Mässerbjudanden, roll ups och vad som i övrigt behövs.

Provning
• Vinets dag har genomförts på Nalen den 22 januari. Våra världsmästare firades. Mikael Mölstad moderator och Håkan Larsson pratade Champagne. 290 besökare och 15 utställare.

Filmade inslag
• Vi har nu införskaffat två videoutrustningar. Syftet är att göra korta filmer med olika teman, med målet att ha en egen Youtubekanal. De första filmerna bör dyka upp under tidig höst. Projektet har nu övertagits av utbildningsgruppen, där det naturligen hör hemma.

Munskänkarnas vinkrogar
• Kriterierna inför 2019 är nu förenklade och blanketten effektiviserad genom att man får ut en graf när man lagt in siffrorna för vinpriser. Där kan man enkelt se om restaurangen har ett acceptabelt prispåslag. Nytt för året är också att vi skapat en kriterieblankett för vinbarer. Bosse Gustafsson kan kontaktas på bosse@heltaloprocent.se.

Wine in Moderation WIM
• En powerpointpresentation för sektionerna blir klar under hösten. Där kommer bland annat att finnas guidning i hur man tar det svåra samtalet med någon som är i riskzonen.
• Artiklar i Munskänken och på hemsidan
• Ingå i vårt nyhetsflöde

Medlemsrekrytering

Unga Munskänkar
• Samla en panel unga 1-2 ggr/år för samtal om hur vi blir intressanta för dem. Testa några upplägg som gruppen tror kan fungera för yngre. Därefter förhoppningsvis kunna ge sektionerna idéer om hur de ska hantera frågan.

Ny sektioner
• Nya sektioner har bildats i Täby och Luleå Stålstaden under året. Kanske kommer någon ytterligare.

Medlemsvård

• Under hösten kommer vi att arbeta med att ta fram förmåner för medlemmarna
• Kommunicerat resultaten av enkäten bland de som lämnat oss till sektioner och regioner.
• Hjälpa till att hitta bra provningsledare