Systembolaget slutar med internleveranser

Systembolaget slutar med internleveranser

Från september slutar Systembolaget att erbjuda så kallade internleveranser av miljöskäl.

Förändringen innebär att kunder inte längre kommer att kunna beställa hem en vara från tillfälligt sortiment som finns tillgänglig i en annan butik, men är slut i den egna.

– Beslutet att avskaffa internleveranser är fattat med insikten att det kan bli lite besvärligare för de fåtal kunder som idag använder tjänsten, men Systembolaget tycker inte att denna tjänst är hållbar ur miljösynpunkt. Varje leverans mellan butiker blir en extra körning – om samma dryck i stället beställs online så samkörs den tillsammans med andra varor, vilket är mer hållbart, skriver Patrik Lundh, pressekreterare på Systembolaget.

Enligt Systembolaget påverkar detta inte kundernas möjlighet att beställa drycker online i samband med lansering, utan bara det som levererats ut till butik.

Munskänkarna menar att förändringen innebär att varor som står ute i butik riskerar att bli hyllvärmare när de samtidigt önskas av kunder i andra butiker. Dessutom kommer det att bli svårare att arrangera nationella evenemang som blindprovningstävlingar där sektioner ska använda samma vin vid en given tidpunkt. Vad gäller 2-betygsproven måste vi eventuellt tänka om vid val av viner då antalet möjliga viner att välja bland minskar.

Munskänkarna har tidigare framfört att förändringen innebär en försämring för föreningen och dess medlemmar och kommer nu att lyfta frågan om denna försämrade service igen med Systembolaget.