Ledare Munskänken 10/2020

Munskänkarna är en guldgruva

Vi sitter på en skatt av kunskap och erfarenhet. Vår verksamhet bygger på gemenskap och har ett stort förtroende hos våra medlemmar och vår vinomvärld.

Jag skrev i min förra ledare om att vi alltid har ett behov av att planera och vara redo för den förändring som oundvikligen kommer (Munskänken nr 7 2019). Inte visste jag då att en pandemi i så stor utsträckning skulle förändra vår värld.

Förändring är det mest naturliga i världen. Allt inklusive du själv förändras hela tiden. Cellerna byts ut i din kropp, du lär dig nya saker och påverkas av din omgivning, du går upp och ned i vikt, du och allt i hela världen är i ständig förändring. Trots detta ses förändring som något svårt och utmanande.

Men ska vår förening överleva på sikt, måste vi våga utveckla oss. Vi är en stor organisation och har hittills ökat antalet medlemmar varje år. Det finns också många viljor och behov att tillgodose. Oavsett pandemier eller andra förändringar så gäller det att anpassa sig och utvecklas. Efter mycket insamlande av historisk information, undersökningar, enkäter och intervjuer har jag kommit fram till vad jag skulle vilja att vi gör med vår guldgruva.

Jag vill:

  • Öka medlemsnöjdheten hos våra existerande medlemmar.
  • Öka kännedomen om Munskänkarna bland vinintresserade i allmänhet.
  • Öka antalet medlemmar som går våra utbildningar och på våra provningar.
  • Öka antalet medlemmar.

Därför tittar vi nu bland annat på en ny utformning av den här tidningen. Vi jobbar med uppdateringar av hemsidan på olika plan. Vi digitaliserar och kommer att driva kampanjer som sprider kunskap om vår förening. Vi kommer att ta fram förmånliga medlemserbjudanden av produkter och tjänster. Vi tar fram hjälpmedel för att kunna öka kapaciteten att anordna och hålla utbildningar och provningar för sektionerna både i Sverige och ute världen. Allt för att öka medlemsnyttan.

Det är styrelsen och arbetsgrupper såsom Marknadsgruppen, Kommunikationsgruppen, Unga Munskänkar, Tidningsgruppen och framför allt ni medlemmar som jag har träffat och pratat med, som har fått mig att komma fram till detta. Och det har jag gjort med stor påverkan av flera, mycket kloka personer, dvs. vår guldgruva.

Detta är vad jag står bakom och verkligen vill bidra med till vår förening.


Kenneth Berntsson
Marknadsansvarig i styrelsen

OBS! Det här är den ledare som skulle varit med i Munskänken nr 10, 2020.