Årets vinort
Munskänkarna har utsett årets vinort/årets vinregion sedan 1993. Det är medlemmarna som nominerar kandidaterna och sektionerna som utser vinnaren. Syftet med aktiviteten är att öka medlemmarnas kunskap om det utvalda området och även göra Munskänkarna känd som en svensk samarbetspartner.
Årets vinort för det kommande året presenteras i slutet av innevarande år.
Utbildningsmaterial
De flesta av Munskänkarnas sektioner arrangerar provningar på temat Årets vinort. Till stöd för provningarna och som kunskapsunderlag för enskilda medlemmar, tar Munskänkarna fram ett gediget provningsmaterial. Materialet brukar presenteras i början av året för att kunna användas så mycket som möjligt. Ofta produceras också en film som presenterar orten/regionen. Materialet är tillgängligt för sektionernas utbildningsansvariga.
Årsplanering för Årets vinort
Eftersom Årets vinort är en aktivitet med drygt 30 år på nacken, finns en väl etablerad organisation inom ramen för Munskänkarna Riks. Det finns en styrgrupp och en projektgrupp som ansvarar för det löpande arbetet. Parallellt med aktiviteter som handlar om innevarande års Årets vinort, pågår också Munskänkarnas planering för det kommande året.
I mars förbereds nomineringsprocessen som i princip pågår under april och början av maj. Därefter sammanställs nomineringarna och de orter eller regioner som fått flest matchas mot ett antal kriterier. Några av de viktigaste följer nedan.
Orten/området ska:
- Inte ha varit ”Årets vinort” de tio (10) senaste åren
- Erbjuda ett tillräckligt bra utbud av viner i Sverige
- Vara ett geografiskt tydligt avgränsat område (t ex ort, region eller distrikt)
- Erbjuda viner med hög kvalitet och visa på lokal utveckling och innovation
Här krävs ofta ett digert arbete från projektgruppens sida, och till slut finns en lista med orter/regioner att rösta på under hösten (röster får lämnas av sektionsordförande och riksstyrelsen).
Resultatet av omröstningen sammanställs och sista ordet – om det skulle vara jämnt – har styrgruppen för Årets vinort.
I slutet av året presenteras så kommande års Årets vinort. Och någon gång i februari eller mars – det är många praktiska faktorer som ska klaffa – invigs Årets vinort på plats och Munskänkarnas ordförande överlämnar en plakett till en representant för orten/regionen.
I medlemsmagasinet In Vino, på Munskänkarnas webb och i organisationens sociala mediekanaler publiceras löpande reportage och artiklar med koppling till Årets vinort som förhoppningsvis ger både kunskap och inspiration till Munskänkarnas medlemmar.
Historik
Aktiviteten Årets vinort har en lång historia. Idén med att utse en Årets vinby föddes 1991 och genomfördes första gången 1993. Då var det Freinsheim i Pfalz som utsågs till Munskänkarnas första vinby. Så småningom byttes namnet ut till Årets vinort.
Genom åren har Årets vinort engagerat många av Munskänkarnas medlemmar. De nominerar, provar viner från den utsedda vinorten eller regionen och många gör också ett besök.
Utmärkelsen sätter också tydliga spår i den berörda orten eller regionen. Munskänkarna samarbetar som regel med en lokal organisation, som i sin tur sprider informationen om Sverige och Munskänkarna till odlarna och förbereder dem på att de kan räkna med ovanligt många besökare från Sverige.
Även importörer av viner från den aktuella orten eller regionen uppmärksammas på utmärkelsen, och vid uppföljning med Systembolaget har Munskänkarna ibland kunnat konstatera ett utökat utbud av viner från Årets vinort, och ofta har försäljningen också ökat.
Tidigare Årets vinort
De senaste åren har följande orter/regioner valts: Jura i Frankrike (2025), Pfalz i Tyskland (2024), Alto Adige/Sydtyrolen i Italien (2023), Jerez i Spanien (2022), Roussillon i Frankrike (2020/2021) och Barbaresco i Italien (2019).
Här finns alla tidigare Årets vinort