Utbildningsgruppen
För att vara attraktiv som organisation är kunskapsinnehållet avgörande. Vi har tills nu haft två utbildningsgrupper, med olika ansvarsområden, men slås nu ihop till en Utbildningsgrupp efter årsmötet april 2025. Gruppen leds av Kajsa-Mia Holgers.
Utbildningsområden
Utveckling av pedagogik
Utveckling av nya kurser
Grundutbildning, dvs introduktionskurs, Världens vinländer och Druvor och vin
Högre utbildning, dvs Fördjupad vinkunskap Nivå 2 och Avancerad vinkunskap Nivå 3 inklusive examination och uppsatser.
Tävlingar
Vin- och matkurs
Mousserande-kurs
Sensorik-kurs
Provningsgruppen
Även Provningsgruppen jobbar med tydligt kunskapsinnehåll. Den genomför alla de vinprovningar som krävs för att vi ska få de utmärkta vinlistorna i Munskänken och Vinjournalen. Gruppen leds av Hans von Heijne.
Marknad och kommunikation
Attraktivitet kräver också synlighet. Marknadsgruppen har till uppgift att, som namnet antyder, marknadsföra vårt namn genom ett antal olika aktiviteter, såsom mässor, Årets vinkrogar och vinbarer samt Vinets dag. Dessutom ligger ansvaret för webbshopen och medlemsrekrytering här.
Här utvecklas interna och externa kommunikationsvägarna utvecklas. Sektionerna ska få material att kommunicera externt och internt. Dessutom ingår det att utveckla synligheten externt i olika sammanhang. Markus Nilsson är ordförande i denna grupp.
Unga Munskänkar
Gruppen Unga Munskänkar bildades sommaren 2018 för att locka fler yngre vinintresserade medlemmar och bidra till en jämnare åldersfördelning i föreningen. Läs mer om Unga Munskänkar.
IT-gruppen
IT-gruppen jobbar också med synligheten. Att finnas till med egna webbsidor och på sociala medier är idag en absolut nödvändighet. Dessutom bidrar de med struktur i form av möjligheten att lägga in aktiviteter, bokningar och statistik.