Veritas: Hylla de verkliga stjärnorna

Skrivet av: Sara Emilia Nässén

Är nutiden mer ytlig än dåtiden? Tveksamt, ­tänker jag när jag läser en artikel där ­Cleopatra och Coco Chanel beskrivs som några av ­historiens influerare.

Fascination för kändisskap tycks närmast vara en del av människans dna. Men i dagens ­digitala brus är det svårare än någonsin att värja sig från alla försök att påverka våra val genom välkända ansikten.

Fenomenet kändisvin har gått få förbi. En ­affärsidé som, i globaliseringens anda, har gjort avståndet mellan konsument och producent allt större. Som frestar oss att köpa en produkt för dess yttre attribut snarare än att fokusera på ­kvalitet, originalitet och ursprung. Vi låter ett välbekant ansikte vagga in oss i en känsla av trygghet, och kanske suggereras vi till och med till att få en smak av idolens persona i en klunk.

Frågan är om det ska krävas av oss ­konsumenter att vara pålästa om vartenda ­vardagliga val vi gör. Men att känna till ­bakgrunden ger en helt annan respekt för ­produkten, en medvetenhet om det arbete som ligger bakom, och kanske också viljan att betala några kronor extra för ett gediget hantverk.

Användningen av celebra ansikten sträcker sig utanför konceptet kändisviner. Det har till exempel blivit vanligt att intervjua berömda ­personer om deras dryckespreferenser, för att locka till sig klick eller läsare. Men hur intressant är det egentligen? För personlig del, inte ­speciellt. Om jag vänder mig till ett dryckes­forum så är det inte i första hand för att höra en musiker berätta om sitt favoritvin till en räkmacka, eller ­favoritdrink efter en arbetsveckas slut.

Däremot vill jag gärna veta mer om de människor som är de verkliga stjärnorna: vin­makarna och vinodlarna. Och jag vill ta del av den ocensurerade historien, hellre än en ­gemytligt förpackad storytelling som ­förstärker stereo­typen om solbrända, passionerade ­vinbönder som lever sin dröm på gudomligt vackra platser på jorden.

Visst kan klyschorna bära med sig en del sanning – det måste finnas en stor glädje och ­tillfredsställelse i att leva av och med naturen och att skapa något unikt från denna plats. Men att tjäna sitt levebröd på att göra vin är också ett slitsamt, utmanande och skört arbete, speciellt i en tid av klimatkaos där plötsliga vädernycker kan ödelägga en årsskörd. Om något binder samman denna yrkesgrupp så är det den starka ­övertygelse som livsstilen kräver.

Nu ska (vin)världen inte bara svartmålas. Det finns i dag en växande vilja att lära känna en ­produkts hela livscykel, att bli medvetna om vad vi köper, och från vem. Naturligtvis finns också de som är intresserade av att återge genuina ­historier, utan banalisering och förenkling.

Vinproducenternas autentiska visioner, ­arbetssätt och livserfarenheter är de starkaste köpargumenten för min del. Dessa ­människors strålglans låter jag med glädje färga av sig på min upplevelse av ett vin, och deras ­signaturer får gärna pryda flaskorna. Det är de jordnära, ­personliga och mångfasetterade berättelserna från verkligheten jag vill ska påverka mina val som konsument.

 

 

”Vinproducenternas visioner, ­arbetssätt och livserfarenheter är de starkaste köp­­argumenten för min del.”
Sara Emilia Nässén